Винищувачі Gripen: аналітики розкрили, як літаки можуть злітати з автомобільних доріг

Ще у 1958 році з’явилася ідея створення розгалуженої мережі, що включала 40 авіабаз і 30 спеціальних ділянок на автомобільних шляхах, призначених для експлуатації літаків.

Аналітики пояснили можливості Gripen злітати та сідати на дороги

Gripen в Україні: Можливості та особливості

В Україні активно обговорюють шведський винищувач JAS 39 Gripen, зазначаючи його спроможність “легко та просто” експлуатуватись з доріг, що стало можливим завдяки системі Bas 90.

Взлети та посадки на дорогах: технологічні аспекти

Як стверджують фахівці, можливість Gripen злітати і сідати на автошляхах не є унікальною. Інші сучасні винищувачі, такі як F-15, F-16, F/A-18 і F-35, також здатні виконувати ці маневри.

Насправді, “легкість” операцій з Gripen є результатом детальної і дорогої роботи над створенням масштабного стратегічного оборонного проекту.

Система Bas 90: Основи та історія

Система Bas 90 є еволюцією початкової інфраструктури Flygbassystem 60. Вона передбачала створення додаткових запасних смуг поряд з авіабазами і їх поєднання в єдину мережу за допомогою багатокілометрових руліжних доріжок.

  • У 70-х роках почали планувати розширену версію системи.
  • Літаки Saab (такі як Draken, Viggen та Gripen) проектувалися з урахуванням пропонованих умов експлуатації.

Недоліки реалізації проекту

Проте Швеція не змогла повністю реалізувати жодну з систем. Лише 20 авіабаз отримали хоча б одну запасну смугу, а частина системи була приватизована на початку 90-х років. Відродження проекту почалося лише в середині 2010-х.

Витрати та управління системою

Щоб підтримувати таку систему, необхідно не лише мати всі резервні смуги, ангари та техніку, а також значний склад наземного персоналу для обслуговування всього комплексу.

Хоча насправді можливості експлуатації винищувачів ідентичні, Gripen є більш адаптованим і економічно вигідним в експлуатації в порівнянні з іншими моделями.

Фінансові аспекти та приклади

Попри відсутність точних даних щодо витрат на Bas 60 та Bas 90, відомо, що на закупівлю запасних частин для Gripen у 2025 році виділено 160 мільйонів доларів.

Вартість створення нових авіабаз варіюється, наприклад:

  • Будівництво авіабази West Field на острові Тініан – 409 мільйонів доларів.
  • Реконструкція радянського аеродрому під стандарти НАТО – 50 мільйонів євро.
  • Вартість одного ангару для обслуговування літаків – 0,97 мільйона євро.

Перспективи винищувачів Gripen для України

Згідно з повідомленнями, шведські винищувачі Gripen, які Україна планує отримати, мають переваги в навчанні пілотів, а також нижчу вартість льотної години в порівнянні із західними аналогами.

Додаткова інформація

Вас також можуть зацікавити інші новини:

Ще зараз читають наші читачі

Прокрутка до верху